A ghee (ghí), vagy tisztított vaj a mentes konyha nélkülözhetetlen alapanyaga. Amennyiben már találkoztál vele – és borsos árával – az üzletekben, akkor talán nem értesz egyet velem, és úgy gondolod, te jól elvagy nélküle.

Ha azonban megtudod, hogy milyen jótékony hatással van a szervezeted működésére, és milyen egyszerűen elkészítheted, biztos vagyok benne, hogy te is felveszed az alapélelmiszereid közé.

Ghee (ghí) a mentes konyhában

A ghee, vagy ghí tulajdonképpen tisztított vaj. Még aki találkozott már vele, az is úgy gondolja, hogy indiából, az ayurvédikus orvostudományból került a köztudatba. Pedig régen nálunk, Magyarországon is készítették, hiszen hűtés nélkül is gyakorlatilag bármeddig eltartható.

A mentes konyhában azért jutott nagy szerephez, mert laktóz- és kazein-, vagyis tejcukor- és tejfehérje-érzékeny emberek is fogyaszthatják. Számomra ez utóbbi miatt lett nyerő. Laktózmentes vajat ugyanis már lehet készen kapni, de ez nekem még nem megoldás, mert én kazeinérzékeny is vagyok.

A ghee (ghí) azonban nem tartalmaz tejfehérjét sem. Elkészítése során ugyanis a vaj lassú melegítésével a benne lévő tejfehérjék megszilárdulnak, a képződő habréteget le lehet szűrni. A tiszta, derített vaj marad vissza, ami laktóz- és kazeinérzékenyek számára, de allergiásoknak is fogyasztható.

Miért olyan lényeges, hogy a ghee (ghí) ott legyen a konyhában?

Egyrészt mellette szól az eltarthatósági ideje. Hűtés nélkül bármeddig eltarható úgy, hogy nem kell légmentesen lezárni. Sőt. Jobb, ha picit lélegzik az anyag.

A másik érv mellette, hogy magas, akár 250 fokra is hevíthető. Emiatt nagyon alkalmas sütéshez, pörköléshez is.

Én szeretem a telt ízét is. Általában teszek a reggeli zabkásámba egy kanálkányi mennyiséget. Ezzel ki van pipálva az epeműködés szempontjából oly fontos, reggel fogyasztandó állati eredetű zsiradék bevitele. Ezzel kapcsolatban bőven találsz még információt az Életmód-navigátor weboldalon, és a “Táplálkozás-navigátor: Irányzatmentes útmutató az egészséghez” című könyvemben.

A ghee (ghí) szervezetedre gyakorolt hatása

Védi a bélfalat

A ghee (ghí) a telített zsírok közé tartozik, de tartalmaz egy speciális zsírsavat, a rövid láncú zsírsavakat. Ezeket vajsavnak, vagy buritátnak nevezzük.

A buritát védi a bél nyálkahártyáját – ami fontos tényező a mentes étkezésre kényszerülők számára, hiszen többnyire valamilyen bélgyulladással is küzdenek.

A buritát ezen kívül táplálja az egészséges bélbaktériumokat is. Az egészséges bélflóra kiakítása az egyik első számú szempont az ételérzékenyek számára, ezért a ghee (ghí) rendszeres fogyasztása nagyon javasolt számukra.

Gyulladáscsökkentő

Szintén a buritátnak köszönhetően a ghee (ghí) erős gyulladáscsökkentő. A buritát számos gyulladáscsökkentő gyógyszer hatóanyaga, és mindendéle betegség ellen hat, amit krónikus gyulladás okoz.

Ezért nem csak a gyulladásos bélbetegségekben, hanem az inzulinrezisztenciában, cukorbetegségben, szív- és érrendszeri betegségekben, ízületi panaszoknál is hatásos.

A ghee (ghí) segít a vér normális koleszterinszintjének fenntartásában, és magas koncentrációjú konjugált linolsav (CLA) tartalma segít a rákellenes diétában.

Gyorsan ad energiát, de nem hizlal

A rövid láncú zsírsavakat a szervezet közvetlenül fel tudja használni energiaként. A buritát a bélfalon keresztül szívódik fel a vérbe, és jut el minden sejthez, hogy energiaszolgáltatók legyenek. Ezek a zsírsavak az agy sejtjeihez is eljutnak, holott az általában glükózt használ üzemanyagként.

Ez a típusú zsírsav nem raktározódik a szervezetben, mert az energianyerés folyamatában azonnal elég.

Elősegíti a vitaminok és ásványi anyagok felszívódását

A teljesen zsírmentes táplálkozás egyáltalán nem egészséges. Még a saláták is egészségesebbek, ha némi egészséges zsiradékkal készíted el őket. Az egészséges zsírok segítségével gyorsabban szívódnak fel a vitaminok és az ásványi anyagok a bélből a vérbe, így könnyebben szállíthatók a tested minden sejtjéhez.

A ghee (ghí) maga is sokat tartalmaz omega-3 és omega-9 zsírsavakból, valamint a szervezet számára nélkülözhetetlen DEKA-vitaminokból (D-, E-, K-, A-vitaminok).

Segít székrekedéskor és a méregtelenítésben

Azzal, hogy segíti az egészséges bélflóra kialakítását és fenntartását, hozzájárul az emésztési problémák, például a székrekedés megelőzéséhez is. A székelés könnyebbé válik, hiszen a ghee (ghí) síkosabbá teszi a székletet, amely így könnyebben kicsusszan a végbélből.

Az ayurvédikus orvoslás szerint a ghee (ghí) segít eltávolítani a mérgező anyagokat, és az ezeket tároló zsírsejteket. Már csak ezért is segít a fogyásban.

Szebb bőr, egészségesebb fogak, tisztább erek

E-vitamin tartalmánál fogva a ghee (ghí) segíti a sérült bőr gyógyulását sérülés esetén, és a test szárazsága ellen is hat, ami a korai öregedés egyik oka.

A hatására kialakult egészséges bélrendszerben kellő mennyiségű B-vitamin és K2-vitamin termelődik. A K2-vitamin elősegíti a kalcium bejutását a csontokba és fogakba, ezáltal egészségesebbé válnak.

A K2-vitamin ezen kívül elősegíti az artériákból a plakk eltávolítását.

A ghee elkészítése házilag

Láthatod, érdemes felvenni a ghee-t (ghít) az étkezéseidbe. Fontos azonban, hogy mivel zsírról van szó, a lehető legjobb minőségűt vásárold. A készen kapható, jó minőségű ghee (ghí) nagyon drága, ezért azt javaslom, hogy készítsd el magad. Nincs macera az elkészítésével.

Mindenképpen bio, fűvel táplált tehenek vajából készítsd a ghee-t a következő recept szerint: Ghee (ghí), vagyis tiszított vaj készítése házilag.

A ghee-t (ghít) nem csak sütéshez, főzéshez használhatod, hanem, mint mondtam, kásákba, kávéba, teába is teheted. Bátran próbálgasd a felhasználását!

Ha úgy gondolod, hogy ez a cikk értékes az egészséged és a vitalitásod szempontjából, segítsd azt terjeszteni, megosztva másokkal. Kattints a közösségi média gombokra!

Fontos számomra a véleményed, ezért bátran írj hozzászólást!

Szeretettel:

Mariann

Fotó: Canva